I made this widget at MyFlashFetish.com.

1/25/10

PERKEMBANGAN TERKINI

24 Januari- Setelah dua hari pilihan raya kampus Upsi kali ke 12 bemula, masih belum ada tanda-tanda bahang kemeriahan pilihanraya, seperti tahun-tahun yang lepas. Adakah ini disebabkan oleh mahasiswa upsi tidak ingin ambil tahu atau tempoh pilihanraya yang dikatakan panjang oleh sesetengah pihak yang menyebabkan proses kempen pada pilihanraya kali ini Nampak seperti hambar.

Oleh itu pihak editor pimpinan Bitara telah membuat tinjauan di sekitar kampus Sultan Azlan shah dan kawasan yang dikatakan akan panas pada pilihanraya pada kali ini.

Tinjauan kami pada sebelah pagi di kampus Sultan Azlan shah pada sebelah pagi dapat dilihat ada beberapa orang calon yang sedang memasang banner dan poster mereka. Kebanyakannya di bantu oleh wakil calon dan sahabat handai. Apa yang menarik perhatian kami, seorang calon umum Priyatharshini A/P Dharmalinggam, sedang bertungkus lumus sedang memasang banner beliau di hadapan pagar berhampiran pintu masuk untuk ke HEP berhampiran Dewan-dewan kuliah. Beliau hanya dibantu oleh dua orang pembantunya sahaja. Melihat kepada kesungguhan beliau kami dapat rasakan yang beliau mampu untuk menjadi pemimpin yang baik.

Tinjauan seterusnya kami lakukan, dengan memasuki kawasan di dalam Kampus Sultan Azlan Shah, ada beberapa calon dan wakil calon sedang memasang banner dan poster mereka, namun keadaan kampus pada ketika ini masih lenggang dan poster dan banner masih dalam proses pemasangan.

Tinjauan kami di SITC, terdapat sekelompok pelajar sedang berkumpul di situ sedang melakukan gerak kerja mereka dengan menampal dan menggantung poster serta banner untuk calon-calon yang akan bertanding. Namun apa yang menarik perhatian, mereka ini kebanyakannya memakai kopiah dan pelajar perempuan bertudung labuh. Mungkin ini adalah kumpulan yang akan member saingan terhadap kepimpinan bitara. Namun melihat kepada keadaan mereka, kepimpinan bitara yakin mampu untuk memperoleh kemenangan yang total pada PRK pada kali ini. Kerana melihat kepada banyak lagi poster dan banner mereka yang belum naik, sedangkan tempat-tempat yang strategik telahpun diambil oleh calon-calon kepimpinan bitara.

Pada sebelah malam, lebih kurang selepas maghrib, pada ketika itu calo-calon kepimpinan bitara sedang bertungkus lumus sedang menggantung banner untuk meraih undi sebanyak mungkin. Apa yang sempat kami lihat, seorang pemimpin yang berkaliber iaitu calon Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Eddy Safbree Bin Salim sendang berseorangan sedang menggantung banner beliau di hadapan fakulti FSSK. Kepimpinan yang beginilah yang diharapkan kerana sanggup berkorban dan berusaha untuk merealisasikan impian untuk berbakti kepada pelajar UPSI.

Seorang lagi calon pimpinan bitara, iaitu saudara Muhd Muzakkir Afiq Bin Musa sedang dibantu oleh mantan MPP yang lepas iaitu saudara saifuddin, untuk menggantungkan banner dan poster di sekitar kawasan Kampus Sultan Azlan Shah. Usaha mereka yang tidak mengenal lelah dalam berusaha untuk memikat hati pengudi. Muhd Muzakkit Afiq Bin Musa akan bertanding melawan dua calon umum yang lain iaitu Mohd Zahar Bin Mohamed Nor dan Nik Azrul Bin Nik Kamarudin yang dikatakan sebagai “geng-geng pembangkang” di UPSI. Namun hasil temubual dengan saudara Muhd Muzakkit Afiq Bin Musa, yang lebih mesra dipanggil Afiq, bahawa beliau tidak gentar kerana yakin kemenangan akan berpihak kepada beliau kerana membawa hala tuju aspirasi universiti dan kehendak pelajar-pelajar di UPSI.

Di Kolej-kolej kediaman pula, hasil tinjauan yang kami lakukan, keadaan tetap sama, iaitu masih lenggang tetapi banner dan poster banyak yang telah dinaikkan. Pada sebelah malam sama seperti dua malam sebelumnya, masih belum ada calon yang menyampaikan ucapan manifesto kecuali pada malam pertama calon dari FSSK iaitu wakil daripada pihak mahasiswa pendidik , telah menyampaikan ucapannya di dataran KHAR. Suasana sama berlaku di kolej proton, Banner-banner dan poster calon pemimpin bitara menguasai dan menenggelamkan poster dan banner pihak lawan.

Oleh itu, kami dari pihak pimpinan bitara amat yakin, dengan usaha bersungguh-sungguh yang dilakukan oleh setiap calon pimpinan bitara yang bertanding mampu untuk merebut kesemua kerusi yang telah dipertandingkan. Untuk menjaga kesinambungan perjuangan pimpinan bitara di masa akan datang, kerana kami sentiasa bersama universiti.



No comments:

Post a Comment