I made this widget at MyFlashFetish.com.

1/1/10

POSTING..MENGIKUT KEKOSONGAN..Upsi di anak tirikan???

Memetik dari kupasan Naib Canselor UPSI , Dato Prof Dr Aminah binti Ayob daripada TV 3, keputusan Kementerian memilih penempatan guru mengikut kekosongan perlulah dipertimbangkan dan seharusnya isu ini dipertimbangkan kerana hal sedemikian telah memburukkan reputasi salah sebuah pusat pengeluaran guru yang terbesar yakni Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjong Malim. Isu ini sedikit sebanyak telah menimbulkan kebimbangan kepada bakal pelajar yang akan memasuki IPT tersebut mengenai peluang pekerjaan yang disediakan untuk mereka. Berikut adalah keterangan dari petikan surat khabar melaporkan fenomena yang melanda universiti pendidikan kini.

PUTRAJAYA: Penempatan graduan lulusan Sarjana Muda Pendidikan daripada Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) di sekolah hanya akan dilakukan berdasarkan kekosongan jawatan dan pengkhususan mereka.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi, berkata ia kerana kementerian terpaksa memberi keutamaan kepada graduan Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) lulusan 27 Institut Pendidikan Guru (IPG) di seluruh negara.

“IPG melatih guru bagi memenuhi keperluan Kementerian Pelajaran berbanding IPTA yang kebanyakannya bertujuan memenuhi permintaan sektor swasta.

“Sebab itulah, dalam soal penempatan sekolah, keutamaan akan diberikan kepada lulusan KPLI dan jika ada kekosongan baru kita menempatkan graduan lulusan IPTA tetapi ia bergantung kepada kekosongan serta bidang pengkhususan yang diambil ketika di universiti,” katanya kepada media selepas menyampaikan hadiah kepada pemenang Anugerah Kualiti peringkat kementerian di sini, semalam.

Justeru, Mohd Puad berkata, isu penempatan tidak seharusnya timbul kerana proses penempatan semua graduan KPLI dari IPG sudah selesai untuk sesi persekolahan yang bermula Ahad dan Isnin ini.

Bagaimana pula mereka yang mengambil Ijazah Sarjana Muda Pendidikan yang belajar 4 tahun berbanding mereka yang mengambil DPLI atau KPLI hanya 9 bulan sahaja?Bagaimana dengan nasib dan masa depan kami?

No comments:

Post a Comment