I made this widget at MyFlashFetish.com.

1/25/10

PILIHANRAYA KAMPUS UPSI

9.00 pagi – Kelihatan beberapa bakal calon diiringi penyokong mereka bergerak masuk ke Bangunan Bitarasiswa. Beberapa Dekan Fakulti masuk ke bilik pengesahan borang pencalonan. Bilik Seminar yang menjadi pusat penamaan calon dibuka.

9.10 pagi- Perarakan sekumpulan mahasiswa yang diketuai oleh bekas ahli Majlis perwakilan Pelajar sesi lepas bersama penyokong masing-masing.

Sedikit sebanyak di paparkan berkenaan dengan pergerakan perjalanan proses pemilihan calon Majlis Perwakilan Pelajar Universiti pendidikan Sultan Idris bagi sesi 2009/2010.


9.15 pagi - Beberapa calon masuk untuk proses penamaan. Kelihatan TNCHEPA Prof Shaharudin dan Timbalan Pendaftar Kanan memasuki Bilik Seminar Bitarasiswa.


9.45 pagi – Sekumpulan lagi mahasiswa sampai untuk melihat proses pencalonan. Mereka terdiri daripada para penyokong beberpa calon yang akan bertanding. Semua sakretariat PRK dilihat bertugas di kawasan masing-masing. Beberapa calon yang selesai proses penamaan masuk ke bilik pengambaran untuk poster kempen.


10.00 pagi – Semua dekan telah bersedia untuk membuat pengesahan. Sakretariat PRK memberi jaminan semua calon akan diberi peluang dalam proses penamaan ini.


10.30 pagi – Bagaimana pun Naib Canselor UPSI Y. Bhg. Prof Dato’ Dr. Aminah Ayob tidak tiba di pusat penamaan calon sehingga tempoh penamaan tamat.


11.00 pagi – Proses penamaan dilanjutkan. Semua calon yang berada di dalam bilik penamaan bagi membolahkan proses berjalan lancar.


12.15 tengah hari – Proses penamaan calon tamat dan beberapa calon menunggu giliran untuk proses pengambaran.


12. 45 tengah hari - Pegumuman calon layak bertanding telah diumumkan oleh Puan Norhayati . 3 fakulti menang tanpa bertanding, FTMK, FSS dan FSKPM.


1.00 petang - Calon-calon layak bersurai dan akan kembali pada 2.45 petang ini untuk sesi bantahan.

2.45 – Para penyokong pihak yang bertanding memenuhi ruang legar Bitarasiswa. Borang-borang salinan pencalonan ditampal pada board untuk tatapan umum dan bantahan.

4.00 – Tempoh bantahan tamat dan menunggu keputusan bantahan dari bahagian bantahan yang di ketuai oleh Prof Sabri untuk pengumuman sebarang perubahan yang diterima.

4.45 – Penyokong calon masuk kembali ke Bilik Seminar Bitarasiswa untuk pengumuman keputusan bantahan , pengumuman calon , taklimat kempen dan taklimat e-voting.

5.15 - Prof Sabri mengumumkan keputusan bantahan. Terdapat 3 bantahan telah dibuat terhadap seorang calon umum dan 2 calon masing-masing dari Fakulti Sains Teknologi dan Fakulti Sains Sosial Kemanusiaan. Dua bantahan ditolak dan satu bantahan diterima melibatkan calon umum. Bantahan yang diterima dikatakan hanya melibatkan perkara teknikal iaitu kesilapan kecil pada borang pencalonan yang tidak termaktub secara jelas dalam peraturan pemilihan MPP.

5.30 – Kelihatan calon umum yang dibantah Mohd Azri Amatan bergegas bertemu dengan sekretariat pemilihan untuk mengemukakan keraguan kerana sebelum itu beliau telah bertemu dengan sekretariat pemilihan dan bertanya tentang borang beliau sama ada layak atau tidak, namun pada masa itu sekretariat jelas tidak menyatakan perkara yang benar dan adil dimana mereka menyatakan borang beliau tiada masalah.

5.45 – Pengumuman calon telah dibuat oleh En. Faizi dimana keputusan 31 calon yang layak bertanding termasuk 6 menang tanpa bertanding, masing-masing di Fakulti Sains Sukan, Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia dan FTMK. Terdapat 8 calon umum layak bertanding dan selebihnya dari calon fakulti.

6.00 – Taklimat kempen telah diberikan oleh En. Shuhir dimana syarat –syarat kempen pada PRK kali ini wujud sedikit perubahan. Perubahan melibatkan kawasan rapat umum iaitu kolej kediaman dan sekitar kampus yang hanya melibatkan 3 kawasan iaitu sebelah Surau an-Nur, Bitarasiswa dan ruang legar dewan kuliah. Kempen dibenarkan di bilik kuliah dengan kebenaran pensyarah.

6.15 – Taklimat e-voting telah diberikan oleh Tuan Hj. Nazri dan bangkit beberapa calon dan wakil calon menyatakan keraguan mereka dengan sistem ini .

6.30 – Taklimat tamat dan kelihatan kedua-dua belah pihak sibuk untuk persiapan kempen dan diumumkan tempoh kempen bermula pada jam 6.30 petang semalam dan diumumkan calon-calon boleh mengambil poster di pejabat JHEPA.

*Editor pimpinan Bitara akan daripada semasa ke semasa memberi informasi berkenaan dengan suasana pilihanraya kampus yang bakal berlangsung pada 28 Januari ini.

No comments:

Post a Comment